MUQADDIMAH- serangkai cetusan hati

MUQADDIMAH - serangkai cetusan hati
(I1) NAH!

Nah! rupa-rupanya segala rintih-rintihku Engkau sahuti
Sebelumnya...
rintihan sepontan terpantul
berulang kali.
Keluhan kesal terhembus
berulang kali.
Telahku lenyapkan ruang untuk mengenaliMu!
Manakan daya untuk mendekatiMu!
Kurniakanlah...kurniakanlah ya Ilahi.


Nah! ianya berlaku.
Idaman terhidang dihamparNya jalan.
Jangan dirintih jangan dikeluh berulang kali.
Syukur Alhamdulillah!
Mereka tidak mengerti penuh simpati
yang bijaksana menabur empati.
Namun aku tetap bersyukur Alhamdulillah!
Aku tenggelam dalam lautan-lautan ilmu dan kebesaranMu.


Nah! umpama titian sirat di dunia nyata.
Engkau pilih antara sehelai rambut dan selebar expressway.
Jangan merintih!
Jangan mengeluh!
Berulang kali lagi.
Kerana destinasi kita...
Qiblat yang tidak terperinya sebuah KEJAYAAN mutlak ...seperti dilaungkan mu'azzin dalam seruan azannya
.

Tuk Ki

* Untuk asimilisasi para insan penghidap angin ahmar (stroke), ahli keluarga dan penjaga mereka dan kepada insan-insan sejagat.

Sunday 27 October 2013

TAUHID ( BAH, 9 ): 2. SIFAT QIDAM ( SEDIA)

22 ZULHIJJAH 1434 H

( N  55 ) NUKILAN DARI TAMAN SYURGA

ILMU TAUHID (BAH. 9) :  

2. SIFAT QIDAM (SEDIA)

HUkum syarak (undang-undang agama) mewajibkan setiap mukallaf  (akil baligh) beriktikad bahawa Allah Ta'ala itu benar dan sungguh-sungguh telah sedia ada dan tidak sama sekali (mustahil) Allah Ta'ala itu bersifat khuduth iaitu baru (yang ada permulaan kejadian). Bahkan 'permulaan' itu sendiri ialah ciptaanNYA!

Wajib pada syarak untuk mengetahui dan mengaku (bukan seperti mengetahui tetapi tidak mengaku, atau seperti mengaku tetapi tidak mengetahui) bahawa Tuhan telah tetap sedia ada sebelum daripada adanya makhluk dan alam ini (alam bermaksud selain daripada Allah Ta'ala).

Firman Allah, bermaksud:

"DIAlah (Allah Ta'ala) yang awal*..." 
* Awal bermaksud yang telah ada sebelum segala sesuatu ada.
(Surah Al-Hadid: ayat 3).

Pengakuan di dalam hati seperti di atas dinamakan wajib pada akal dan penafian didalam hati bahawa Allah Ta'ala BUKAN bersifat baru itu dinamakan mustahil pada akal.

Sifat qidam/sedia Allah Ta'ala itu ialah sedia yang zati iaitu wujud Allah Ta'ala yang tiada permulaan. Yakni, adanya Allah Ta'ala itu TIDAK didahului dengan tiada (ketiadaan Allah Ta'ala).

Berlawanan dengan sedia yang zamani iaitu sedia yang berjangka masa serta didahului dengan ketiadaan. 

Sebagai dalil, jika Tuhan itu bersifat baru, sudah tentu ada yang membarukan dan menjadikan DIA, dan yang membarukan/mejadikan Tuhan itu mestilah bersifat baru juga.
Kedua-duanya sudah tentu sama-sama berhajat/berkehendak/bergantung kepada yang menjadikan. Keadaan seperti ini adalah mustahil kerana berlaku daur , yakni, berkelilingan atau bergilir-gilir buat. Contoh, si Zaid menjadikan si Amru dan si Amru menjadikan si Zaid.

Boleh juga berlaku tasasul, yakni, berhubungan yang tidak berkesudahan. Contoh. Zaid menjadikan Amru, Amru menjadikan Bakar, Bakar menjadikan Khalid dan begitulah seterusnya tiada berkesudahan.

Kedua-dua keadaan adalah mustahil dan apabila ternyata qidam/sedianya Allah Ta'ala, maka sekali gus mustahillah Allah Ta'ala itu bersifat baru.


Wallahu a'lam.

Nota: bergurulah dan dengan berkitab untuk penjelasan terperinci.
Sumber: Kuliah berdasarkan kitab-kitab Faridatul Faraid dan Al-Misbah Al-Munir.

-Tuk Ki Jemaah
(Daripada talib kepada mukallaf) 

# # Sila klik sifat 1.Wujud





  

No comments:

Post a Comment