MUQADDIMAH- serangkai cetusan hati

MUQADDIMAH - serangkai cetusan hati
(I1) NAH!

Nah! rupa-rupanya segala rintih-rintihku Engkau sahuti
Sebelumnya...
rintihan sepontan terpantul
berulang kali.
Keluhan kesal terhembus
berulang kali.
Telahku lenyapkan ruang untuk mengenaliMu!
Manakan daya untuk mendekatiMu!
Kurniakanlah...kurniakanlah ya Ilahi.


Nah! ianya berlaku.
Idaman terhidang dihamparNya jalan.
Jangan dirintih jangan dikeluh berulang kali.
Syukur Alhamdulillah!
Mereka tidak mengerti penuh simpati
yang bijaksana menabur empati.
Namun aku tetap bersyukur Alhamdulillah!
Aku tenggelam dalam lautan-lautan ilmu dan kebesaranMu.


Nah! umpama titian sirat di dunia nyata.
Engkau pilih antara sehelai rambut dan selebar expressway.
Jangan merintih!
Jangan mengeluh!
Berulang kali lagi.
Kerana destinasi kita...
Qiblat yang tidak terperinya sebuah KEJAYAAN mutlak ...seperti dilaungkan mu'azzin dalam seruan azannya
.

Tuk Ki

* Untuk asimilisasi para insan penghidap angin ahmar (stroke), ahli keluarga dan penjaga mereka dan kepada insan-insan sejagat.

Tuesday 8 October 2013

TAUHID (8): SESAT: MUKTAZILAH, JABARIAH, QADARIAH

3 ZULHIJJAH 1434 H

( N  53 ) NUKILAN DARI TAMAN SYURGA 

ILMU TAUHID/AQIDAH BAH. (8):

SESAT : MUKTAZILAH, JABARIAH, QADARIAH. 



K
enalilah antara aqidah-aqidah yang batil ( yang bertentangan dengan iktiqad/kepercayaan ahli sunnah wal jamaah) yang telah wujud semenjak zaman tabiin lagi.

IKTIQAD DAN CIRI-CIRI 

MAZHAB MUKTAZILAH.

1. Orang Islam yang melakukan dosa besar tidak dikira sebagai seorang mukmin dan tidak pula menjadi kafir. Sekiranya mereka tidak bertaubat, mereka akan kekal di dalam neraka tetapi tahap keseksaan adalah tdak seberat orang kafir. 

2. Banyak menggunakan fikiran yang dicampurkan dengan falsafah Yunani.

3. Mereka berpegang bahawa al-Quran itu baru sahaja diciptakan. Dalam mentafsir Quran dan hadis, terlalu banyak menggunakan akal fikiran.

4. Fahamannya banyak sama dengan fahaman agama Kristian. Umpamanya, keyakinan mereka bahawa Quran itu ialah ciptaan manusia.

 MAZHAB JABBARIAH.

1. Menafikan langsung usaha dan ikhtiar seorang hamba Allah. Mereka beriktikad bahawa hamba tidak perlu mengerjakan kebajikan untuk mengharapkan pahala, dan meninggalkan kejahatan kerana dosa.

2. Tidak mahu menggunakan akal fikiran kerana menganggap semua ikhtiar hamba itu sia-sia belaka.

3. Menyerahkan segala nasib mereka kepada Allah semata-mata, tanpa berikhtiar untuk mendapatkan kebahagian dan menolak kecelakaan.

4. Tidak mahu berfikir tentang apa yang berlaku di dalam dunia ini.

MAZHAB QADARIAH.


1. Beriktikad bahawa seorang hamba berkuasa penuh menjayakan segala urusan dan pekerjaan mereka tanpa disertai oleh qudrat Allah Taala.

2. Beriktikad bahawa segala perbuatan manusia yang dikerjakan dengan sengaja adalah terjadi atas daya upaya manusia itu sendiri yang diciptakan oleh qudrat yang dijadikan Allah untuk manusia.

3. Kesan-kesan ikhtiar dan usaha hamba itu akan terhasil tanpa berhajat kepada kekuasan Allah Taala. Qudrat dan iradat Allah dan tindakan hamba tiada hubung kait.

4. Kebahagian dan kecelakaan akan wujud hasil daripada kekuasaan yang tersedia pada diri hamba itu sendiri, bukan dari kekuasaan Allah Taala.

5. Allah dan makhluknya tidak ada pertalian dalam memperbuat sesuatu benda yang ada di dalam dunia ini.

6. Beriktikad berlakunya kekufuran dan penderhakaan seorang hamba, bukanlah dengan takdir Allah, tetapi adalah kesan-kesan perbuatan hamba itu sendiri. Mereka menafikan qadha' dan qadar Allah terhadap hambaNya.

7. Percaya bahawa Allah Taala tidak mengetahui sesuatu perkara yang akan terjadi sebelum perkara itu berlaku. Mereka beriktikad Allah Taala mengetahui suatu perkara itu berlaku pada masa permulaan perkara itu berlaku.

Banyak lagi kesesatan dan penyelewengan aqidah yang berlaku di masakini. Oleh itu sangatlah mustahak kita memahami ilmu aqidah/tauhid supaya tidak terjebak secara halus dan secara tidak sedar. Na'uzubillah min zalik.

Wallahu a'lam.

(Sumber: kuliah berdasarkan kitab 'Aqidah Ahli Sunnah waljamaah' tulisan Hj Said Hj Ibrahim, bekas Mufti Sabah).

- Tuk Ki
(Daripada talib kepada mukallaf)        

No comments:

Post a Comment