MUQADDIMAH- serangkai cetusan hati

MUQADDIMAH - serangkai cetusan hati
(I1) NAH!

Nah! rupa-rupanya segala rintih-rintihku Engkau sahuti
Sebelumnya...
rintihan sepontan terpantul
berulang kali.
Keluhan kesal terhembus
berulang kali.
Telahku lenyapkan ruang untuk mengenaliMu!
Manakan daya untuk mendekatiMu!
Kurniakanlah...kurniakanlah ya Ilahi.


Nah! ianya berlaku.
Idaman terhidang dihamparNya jalan.
Jangan dirintih jangan dikeluh berulang kali.
Syukur Alhamdulillah!
Mereka tidak mengerti penuh simpati
yang bijaksana menabur empati.
Namun aku tetap bersyukur Alhamdulillah!
Aku tenggelam dalam lautan-lautan ilmu dan kebesaranMu.


Nah! umpama titian sirat di dunia nyata.
Engkau pilih antara sehelai rambut dan selebar expressway.
Jangan merintih!
Jangan mengeluh!
Berulang kali lagi.
Kerana destinasi kita...
Qiblat yang tidak terperinya sebuah KEJAYAAN mutlak ...seperti dilaungkan mu'azzin dalam seruan azannya
.

Tuk Ki

* Untuk asimilisasi para insan penghidap angin ahmar (stroke), ahli keluarga dan penjaga mereka dan kepada insan-insan sejagat.

Monday 31 December 2012

10 PERKARA YANG TIDAK MENDATANGKAN MANAFAAT

  17 Safar 1434

( N  32 )    NUKILAN DARI TAMAN SYURGA

10 PERKARA YANG TIDAK MENDATANGKAN MANAFAAT - AL QURAN & HADIS




1. ILMU YANG TIDAK DIAMALKAN.

Zaid bin Arqam ra berkata  "Adalah Rasulullah saw sentiasa berdoa: Ya Allah, sesungguhnya saya mohon perlindungan kepadaMu daripada kelemahan dan kemalasan, kekikiran dan usia terlampau tua serta siksa kubur. Ya Allah, berikanlah kepada jiwaku ini ketakwaan, sucikanlah jiwaku kerana Engkau adalah sebaik-baik Zat yang dapat mensucikannya. Engkaulah yang menguasai serta menjadi Tuanmya. Ya Allah, sesungguhnya aku mohon perlindungan kepadaMu daripada ilmu yang tidak bermanafaat, dari hati yang tidak dapat khusyu', dari jiwa yang tidak puas-puas dan dari doa yang tidak dikabulkan." 
- H r Imam Muslim 

2. MELAKUKAN AMALAN TANPA IKHLAS.

"Sesungguhnya orang-orang munafik itu melakukan tipu daya terhadap Allah dan Allah pula tetap membalas tipu daya mereka. Dan apabila mereka berdiri untuk sembahyang, mereka berdiri dengan malas. Mereka hanya memperlihatkan sembahyangnya kepada manusia dan mereka pula tidak mengingati Allah melainkan sedikit sekali." Surah Al Nisa' ayat 142.

3. HARTA YANG TIDAK DIINFAQKAN KE JALAN ALLAH.

Dari Mutharrif dari ayahnya : Aku mendatangi Nabi saw sedangkan baginda sedang membaca 'Kamu telah dilalaikan oleh perbuatan berlumba-lumba' (Al Takaatsur: 1), Baginda bersabda: "Anak Adam berkata : 'Hartaku, hartaku'. Baginda bersabda : "Hartamu wahai anak Adam tidak lain adalah apa yang engkau telah makan lalu engkau habiskan, yang engkau pakaikan dan engkau lusuhkannya atau yang engkau sedekahkan lalu engkau habiskan." H r Imam Muslim. 

4. HATI YANG KOSONG DARI KETAKWAAN KEPADA ALLAH.

"Hari yang padanya harta benda dan anak pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun, kecuali orang-orang yang datang menghadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera." Surah Al Syuara' ayat 88-89.

5. TUBUH BADAN YANG TIDAK DIGUNAKAN UNTUK BERKHIDMAT KEPADA ALLAH.

Dari Abu Barzah Nadhlah bin Ubaid al Aslami ra berkata: "Rasulullah saw bersabda "Tidak akan bergerak kedua kaki se orang hamba pada hari kiamat sehinggalah dia ditanya tentang umurnya, untuk apa dihabiskannya; tentang ilmunya, untuk apa dia lakukannya; tentang hartanya, dari mana dia memperolehinya dan kemanakah ia dinafkahkan; dan tentang tubuhnya, untuk apa ia dibinasakannya." H r Imam Al Tirmizi.

6. KECINTAAN TIDAK DIHUBUNGKAN KERANA ALLAH.

Abu Hurairah dia berkata: Rasulullah saw bersabda, "Sesungguhnya Allah Ta'ala berfirman pada hari kiamat kelak, "Mana orang-orang yang saling mencintai kerana keagunganKu? Hari ini Kunaungi mereka, di mana tidak ada naungan pada hari ini selain naunganKu." H r Imam Muslim.

7. MENSIA-SIAKAN WAKTU/MASA.

Ibnu Abbas ra berkata: Nabi saw bersabda, "Dua nikmat yang sering dilupakan oleh kebanyakan manusia iaitulah kesihatan dan waktu lapang." H r Imam Al Bukhari.

8. MEMIKIRKAN PERKARA YANG SIA-SIA. 

Syair dari Abdullah bin Muslim bin Qutaibah : "Sekiranya manusia itu memikirkan apa yang ada didalam perut mereka maka pasti akan hilanglah perasaan takabbur dari diri orang tua dan orang muda. Hai anak tanah, hai orang yang akan dimakan, ingatlah kamu akan dimakan dan diminum di hari kemudian." 

9. BERKHIDMAT KEPADA ORANG YANG TIDAK DAPAT MENDEKATKAN PERKHIDMATAN ITU KEPADA ALLAH.

10. TAKUT DAN BERHARAP SEPENUHNYA KEPADA MAKHLUK.

Ibnu Abbas ra berkata: Saya ada di belakang Nabi saw lalu baginda bersabda, "Peliharalah Allah, maka engkau akan mendapatkanNya di hadapanmu. Berkenalanlah dengan Allah di waktu kamu senang, maka Allah akan mengenalimu di waktu kamu susah. Ketahuilah bahawa apa-apa yang terlepas daripadamu itu tentu tidak akan mengenaimu dan apa-apa yang mengenaimu itu pasti tidak akan dapat terlepas daripadamu. Ketahuilah bahawa pertolongan itu berserta kesabaran dan bahawasanya kelapangan itu berserta kesukaran dan bahawasanya berserta kesukaran itu pasti ada kelonggaran." H r Al Tabrani.     
  

Wallahu'alam.

- Tuk Ki  
(dari talib kepada mukallaf)





                                                                                                   Allah sentiasa di hati                                                                                     



                                                Kenali munafik
    

No comments:

Post a Comment