MUQADDIMAH- serangkai cetusan hati

MUQADDIMAH - serangkai cetusan hati
(I1) NAH!

Nah! rupa-rupanya segala rintih-rintihku Engkau sahuti
Sebelumnya...
rintihan sepontan terpantul
berulang kali.
Keluhan kesal terhembus
berulang kali.
Telahku lenyapkan ruang untuk mengenaliMu!
Manakan daya untuk mendekatiMu!
Kurniakanlah...kurniakanlah ya Ilahi.


Nah! ianya berlaku.
Idaman terhidang dihamparNya jalan.
Jangan dirintih jangan dikeluh berulang kali.
Syukur Alhamdulillah!
Mereka tidak mengerti penuh simpati
yang bijaksana menabur empati.
Namun aku tetap bersyukur Alhamdulillah!
Aku tenggelam dalam lautan-lautan ilmu dan kebesaranMu.


Nah! umpama titian sirat di dunia nyata.
Engkau pilih antara sehelai rambut dan selebar expressway.
Jangan merintih!
Jangan mengeluh!
Berulang kali lagi.
Kerana destinasi kita...
Qiblat yang tidak terperinya sebuah KEJAYAAN mutlak ...seperti dilaungkan mu'azzin dalam seruan azannya
.

Tuk Ki

* Untuk asimilisasi para insan penghidap angin ahmar (stroke), ahli keluarga dan penjaga mereka dan kepada insan-insan sejagat.

Sunday 2 December 2012

HADIS : PENZINA BAKAL DITUMIS

18 Muharram 1434

( N 30 ) NUKILAN DARI TAMAN SYURGA

HADIS : PENZINA-PENZINA BAKAL DITUMIS













ZINA , adalah perbuatan maksiat yang amat mudah dilakukan dan sering dilakukan sejak zaman berzaman lagi. Telah terungkap kata-kata berkaitan maksiat zina, "profesion yang tertua didunia ialah pelacuran". Jikalau dalam masyarakat dahulu ia dilakukan secara agak sulit dan dianggap satu kesalahan besar serta memalukan jika diketahui tetapi tidak sekarang. Gejala maksiat zina dianggap perkara biasa malah sipelaku merasa bangga kerana telah melakukannya. Sarang-sarang pelacuran telah 'diiktiraf' dan dibiarkan berleluasa. Pergaulan bebas digalakkan oleh pilihan cara hidup kita sendiri. 

Ini tidak menghairankan kerana pemikiran dan cara hidup kita telah dicemari oleh budaya Barat yang turut mempengaruhi dan dianuti oleh orang-orang Timur. Melakukan seks suka sama suka di luar pernikahan, adalah perkara yang diterima seperti yang ditonjolkan di dalam media-media kebaratan seperti filem, drama, forum, dll. Malang bagi penganut Islam yang terjebak didalam gejala ini kerana Islam meletakkan perbuatan zina sebagai dosa besar.

Dari sebuah hadis sahih diriwayatkan oleh Bukhari, Rasulullah S.A.W. telah menyaksikan balasan siksaan ngeri di dalam kubur kepada pelaku-pelaku zina, lelaki dan perempuan, di dalam mimpinya. Mimpi para Nabi adalah benar belaka.

Diturunkan dibawah ialah petikan terjemahan hadis tersebut (dari sebuah hadis yang panjang). Nabi S.A.W. di dalam mimpinya Baginda telah dibawa oleh dua malaikat membuat suatu perjalanan dan lawatan ke beberapa situasi. Salah satunya ialah situasi berikut:

"...Dari Sumurah bin Jundub r.a...."Kedua-duanya (malaikat) berkata pada ku (Nabi S.A.W.): Teruskan perjalanan, kami pun meneruskan perjalanan hingga mendatangi sebuah kuali (seperti kuali, yang bahagian atasnya sempit dan bahagian bawahnya luas)....Tiba-tiba terdengar suara-suara yang tidak difahami. Kami melihat ke dalamnya dan mendapati lelaki-lelaki dan wanita-wanita telanjang, mereka didatangi nyalaan api dari bawah mereka, apabila mereka didatangi nyalaan api itu mereka pun berteriak (melolong kesakitan)."

Rasulullah S.A.W. telah bertanya siapakah mereka ini, tetapi hanya mendapat jawapannya setelah selesai perjalanannya.

"...Sekarang kami beritahu engkau : adapun lelaki-lelaki dan wanita-wanita telanjang dalam kuali maka mereka adalah para PENZINA."

Inilah ancaman dan balasan kepada penzina-penzina, na'uzubillah min zalik.

Zina adalah dosa antara manusia dan Tuhan. Ia tidak boleh ditebus oleh hukuman-hukuman lain. Seorang pelaku akan dikenakan hukuman Hudud jika terbukti kesalahannya atau dengan pengakuan si pelaku. Seorang pelaku yang bujang akan dikenakan hukuman seratus rotan dan bagi yang berkahwin akan dikenakan hukuman rejam. Namun peluang bertaubat sentiasa terbuka luas di dalam Islam. Jenis taubatnya ialah taubat nasuha yang antara lain ciri-cirinya ialah merasa betul-betul kesal, insaf dan takutkan Allah S.W.T. dan berazam tidak mengulanginya. Allah Ta'ala maha mengetahui apa yang ada di dalam hati seseorang. Bayangkanlah jika kita pergi manghadap Ilahi tanpa sempat bertaubat nasuha!

Nafsu syahwat harus dibendung. Salah satu remidinya ialah dengan berkahwin secara sah (bukan kahwin mut'ah/kontrak, na'uzubillah - yang sedang menular sekarang ini) mengikut ahli Sunah Wal Jamaah.

Semoga kita dan keturunan kita dijauhi dari maksiat zina yang mana Allah mendatangkan keaiban di dunia dan seperit-perit azab di alam kubur dan alam akhirat. Amiin.

Wallahua'lam.


- Tuk Ki 
(Dari talib kepada mukallaf)    
     

No comments:

Post a Comment