MUQADDIMAH- serangkai cetusan hati

MUQADDIMAH - serangkai cetusan hati
(I1) NAH!

Nah! rupa-rupanya segala rintih-rintihku Engkau sahuti
Sebelumnya...
rintihan sepontan terpantul
berulang kali.
Keluhan kesal terhembus
berulang kali.
Telahku lenyapkan ruang untuk mengenaliMu!
Manakan daya untuk mendekatiMu!
Kurniakanlah...kurniakanlah ya Ilahi.


Nah! ianya berlaku.
Idaman terhidang dihamparNya jalan.
Jangan dirintih jangan dikeluh berulang kali.
Syukur Alhamdulillah!
Mereka tidak mengerti penuh simpati
yang bijaksana menabur empati.
Namun aku tetap bersyukur Alhamdulillah!
Aku tenggelam dalam lautan-lautan ilmu dan kebesaranMu.


Nah! umpama titian sirat di dunia nyata.
Engkau pilih antara sehelai rambut dan selebar expressway.
Jangan merintih!
Jangan mengeluh!
Berulang kali lagi.
Kerana destinasi kita...
Qiblat yang tidak terperinya sebuah KEJAYAAN mutlak ...seperti dilaungkan mu'azzin dalam seruan azannya
.

Tuk Ki

* Untuk asimilisasi para insan penghidap angin ahmar (stroke), ahli keluarga dan penjaga mereka dan kepada insan-insan sejagat.

Wednesday 8 April 2015

Sambungan...DUA TRAGEDI SAFAR TAHUN 4 HIJRAH

18 JAMADIL AKHIR 1436 H

( N  86 ) NUKILAN DARI TAMAN SYURGA

SIRAH :

Sambungan....DUA TRAGEDI SAFAR TAHUN 4 HIJRAH.

Selepas berlaku peristiwa al-Raji', berlaku pula satu lagi satu peristiwa yang menyedihkan oleh kerana kehilangan ramai jiwa para sahabat Baginda Rasulullah s.a.w.

TRAGEDI KE 2: BI'R MA'UNAH.

Baginda s.a.w telah menyeru Abu Bara' Amir bin Malik, yang telah menemui Baginda s.a.w di Madinah, kepada Islam. Pada harapan Baginda s.a.w Abu Bara' Amir akan menganut Islam apabila beliau meminta Baginda s.a.w menghantar rombongan dakwah ke Najdi untuk menyebarkan agama Islam. Baginda s.a.w menyatakan kepada beliau yang sebenarnya Baginda s.a.w merasa curiga dengan penduduk Najdi itu. Lantas Abu Bara' Amir memberi jaminan untuk melindungi rombongan yang akan dihantar oleh Nabi s.a.w.

Dengan jaminan itu, Nabi s.a.w telah menubuhkan satu rombongan 70 orang kaum Muslimin yang terdiri daripada golongan pemimpin, qari (penghafaz al-Quran) dan kenamaan diketuai oleh al-Munzir bin Amru dari Banu Sa'idah.

Setibanya mereka di suatu tempat yang dikenali sebagai Bi'r Ma'unah yang terletak diantara perkampungan Banu Amir dan Banu Salim, mereka telah singgah disitu. Mereka menghantar Hiram bin Milhan saudara Ummu Salim untuk menyampaikan sepucuk risalah dari Rasulullah s.a.w kepada seorang musuh Allah bernama Amir bin Tufail. Apabila Amir bin Tufail menerima risalah tersebut, tanpa melihat kandungan risalah itu beliau telah mengarah orang-orangnya membunuh Hiram. Hiram telah ditikam dari belakang. Apabila Hiram mendapati darahnya mengalir dari tikaman itu beliau sempat berteriak "Allahu Akbar! Demi Tuhan Ka'abah, aku telah berjaya!" dan beliau telah gugur syahid. 

Amir bin Tufail telah menyeru kaumnya menyerang dan membunuh rombongan kaum Muslimin di Bi'r Ma'unah tetapi mereka enggan kerana rombongan Nabi s.a.w itu adalah di bawah perlindungan Abu Bara'. Amir telah pergi meminta pertolongan Banu Salim dan dengan puak-puak Usaiyah, Ra'al dan Zakwan mereka mengepung sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w. Para sahabat telah menentang habis-habisan sehingga gugur syahid kesemuanya kecuali Ka'ab bin Zaid bin al-Najar yang bersembunyi di bawah jenazah-jenazah sahabatnya. Beliau hidup hingga ke peperangan al-Khandak.

Pada masa yang sama, ada sekumpulan kecil orang Islam telah melihat burung-burung terbang mengelilingi tempat kejadian. Bersama-sama mereka ialah Amru bin Umaiyah al-Dhamri dan al-Munzir bin Uqbah bin Amir. Al-Munzir bersama-sama kumpulannya turun melawan kaum musyrikin itu tetapi beliau dan orang-orangnya turut terbunuh manakala Amru telah ditawan. Setelah mengetahui Amru ialah dari qabilah Mudhar, beliau telah dibebaskan. 

Amru telah melaporkan kejadian itu kepada Rasulullah s.a.w yang amat berdukacita dengan peristiwa yang menyayat hati itu. Tambahan pula peristiwa al-Raji' baru berlaku dalam tempoh beberapa hari sahaja.

Wallahu a'lam.

Sumber: kuliah berdasarkan kitab Al-Raheeq Al-Makhtum.

-Tuk Ki Jemaah
 (Daripada talib kepada mukallaf)

Tradedi 1 baca klik disini

No comments:

Post a Comment