MUQADDIMAH- serangkai cetusan hati

MUQADDIMAH - serangkai cetusan hati
(I1) NAH!

Nah! rupa-rupanya segala rintih-rintihku Engkau sahuti
Sebelumnya...
rintihan sepontan terpantul
berulang kali.
Keluhan kesal terhembus
berulang kali.
Telahku lenyapkan ruang untuk mengenaliMu!
Manakan daya untuk mendekatiMu!
Kurniakanlah...kurniakanlah ya Ilahi.


Nah! ianya berlaku.
Idaman terhidang dihamparNya jalan.
Jangan dirintih jangan dikeluh berulang kali.
Syukur Alhamdulillah!
Mereka tidak mengerti penuh simpati
yang bijaksana menabur empati.
Namun aku tetap bersyukur Alhamdulillah!
Aku tenggelam dalam lautan-lautan ilmu dan kebesaranMu.


Nah! umpama titian sirat di dunia nyata.
Engkau pilih antara sehelai rambut dan selebar expressway.
Jangan merintih!
Jangan mengeluh!
Berulang kali lagi.
Kerana destinasi kita...
Qiblat yang tidak terperinya sebuah KEJAYAAN mutlak ...seperti dilaungkan mu'azzin dalam seruan azannya
.

Tuk Ki

* Untuk asimilisasi para insan penghidap angin ahmar (stroke), ahli keluarga dan penjaga mereka dan kepada insan-insan sejagat.

Saturday 28 February 2015

PENGENALAN ASAS ILMU TASAWUF : ANEKDOT TAKWA (26)

9 JAMADILAWAL 1436 H

( N  82 )   NUKILAN DARI TAMAN SYURGA

ANEKDOT TAKWA (26):

PENGENALAN ASAS ILMU TASAWUF.


1. Ilmu Tasawuf juga dikenali sebagai ilmu batin, ilmu suluk, ilmu tariqat dan ilmu hakikat. 

2. Di definasikan sebagai ilmu yang menyatakan cara penyucian hati untuk mengenal Allah S.W.T.

3. Ia adalah Fardhu Ain atas setiap mukallaf (Islam, baligh dan berakal).

4. Matlamatnya ialah untuk mengenal Allah.

5. Ia adalah penyempurna kepada ilmu-ilmu tauhid dan feqah.

6. Penyusunnya ialah Syeikh Junaid al-Baghdadi r.t.

7. Bersunberkan Quran, hadis dan ilham.

8. Kelebihannya ialah untuk kebahagian dunia dan akhirat.

9. Perkara yang dikaji ialah diri sendiri (manusia).

10. Kaedah pembersihan rohani, amalan hati dan dosa hati. 

PETIKAN KATA-KATA :

1. Imam Ahmad bin Hambal kepada anaknya: "Wahai anakku! hendaklah kamu menghafal hadis dan jangan sekali-kali engkau duduk bersama-sama golongan yang menamakan diri mereka ahli sufi, kerana boleh jadi mereka tidak mengetahui hukum-hakam agamanya." 
Tetapi setelah Imam Ahmad berguru dan mendalami tasawuf dengan Syeikh Abu Hamzah al-Baghdadi dia mengubah pendiriannya dan berkata pada anaknya: 
"Wajib ke atas kamu berguru dengan ahli-ahli sufi kerana mereka melebihi diri kita dengan ilmu yang banyak, muraqabah, takut Allah S.W.T , zuhud, dan keazaman yang tinggi."

2. Imam Syafie dan Imam Ahmad kerap berulang alik berguru dengan ahli sufi dan telah ditanya: "Mengapakah kamu berdua selalu berjumpa dengan golongan 'jahil' (ahli sufi) itu?"
Imam Syafie menjawab: "Sesungguhnya disisi mereka terdapat KUNCI bagi segala perkara dalam agama iaitu KETAKWAAN KEPADA ALLAH S.W.T, KECINTAAN KEPADANYA dan MAKRIFATNYA (mengenal Allah)."

(Jami' al-Usul fi al-Awliya).

Wallahu a'lam. 

Sumber: kuliah berdasarkan kitab Risalah Fardhu Ain.

- Tuk Ki Jemaah
(Daripada talib kepada mukallaf)

  

No comments:

Post a Comment