MUQADDIMAH- serangkai cetusan hati

MUQADDIMAH - serangkai cetusan hati
(I1) NAH!

Nah! rupa-rupanya segala rintih-rintihku Engkau sahuti
Sebelumnya...
rintihan sepontan terpantul
berulang kali.
Keluhan kesal terhembus
berulang kali.
Telahku lenyapkan ruang untuk mengenaliMu!
Manakan daya untuk mendekatiMu!
Kurniakanlah...kurniakanlah ya Ilahi.


Nah! ianya berlaku.
Idaman terhidang dihamparNya jalan.
Jangan dirintih jangan dikeluh berulang kali.
Syukur Alhamdulillah!
Mereka tidak mengerti penuh simpati
yang bijaksana menabur empati.
Namun aku tetap bersyukur Alhamdulillah!
Aku tenggelam dalam lautan-lautan ilmu dan kebesaranMu.


Nah! umpama titian sirat di dunia nyata.
Engkau pilih antara sehelai rambut dan selebar expressway.
Jangan merintih!
Jangan mengeluh!
Berulang kali lagi.
Kerana destinasi kita...
Qiblat yang tidak terperinya sebuah KEJAYAAN mutlak ...seperti dilaungkan mu'azzin dalam seruan azannya
.

Tuk Ki

* Untuk asimilisasi para insan penghidap angin ahmar (stroke), ahli keluarga dan penjaga mereka dan kepada insan-insan sejagat.

Sunday 21 October 2012

HADIS QUDSI (7) : TETAMU ALLAH YANG TIGA

5 Zulhijjah 1433
( N  26 )   NUKILAN DARI TAMAN SYURGA

HADIS QUDSI (7) : TETAMU ALLAH YANG TIGA.




Bersempena bulan Zulhijjah ini apa kata kita menyegarkan pengetahuan kita tentang ibadat haji yang wajib ini. Di bawah ini dinukilkan sebahagian dari hadis qudsi, hadis dan sudah tentu dari Al Quran sendiri menyentuh ibadat haji dan umrah.
Sebuah hadis qudsi yang diriwayatkan oleh Hakim dari Abu Hurairah, terjemahannya:

"Allah s.w.t. berfirman kepada malaikat-malaikatNya : "Lihatlah kepada orang yang menziarahi rumahKu. Sesungguhnya mereka telah mengunjungi Aku, hingga kusut masai dan penuh debu."

Hadis qudsi ini telah disokong dan ditafsirkan oleh Nabi s.a.w. di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Ahmad, Ibnu Hibban dan Hakim, terjemahannya:

"Sesungguhnya Allah membanggakan orang-orang yang sedang wukuf di  
padang Arafah kepada malaikat-malaikat yang berada di langit dengan berfirman: "Lihatlah kepada mereka hamba-hambaKu itu. Mereka datang mengunjungiKu, dengan kusut masai dan penuh debu."

Orang-orang yang mengerjakan ibadat haji dan umrah dimuliakan Allah seperti terkandung di dalam hadis berikut:

"Tetamu Allah itu ada tiga, iaitu: orang-orang mengerjakan haji, orang-orang mengerjakan umrah dan orang-orang yang sedang berperang fisabilillah." 

Hadis ini telah diriwayatkan oleh al Hakim.

Seterusnya Allah telah menjanjikan kebaikan yang besar didalam hadis berikut yang diriwayatkan oleh Ibnu Juraij dengan sanad hasan:

"Rumah ini (Baitullah/kaabah) adalah tiang Islam. Barangsiapa yang keluar (dari rumahnya) menuju ke rumah ini, baik untuk mengerjakan haji mahupun untuk mengerjakan umrah, dia adalah dalam jaminan Allah. Jika diambil olehNya (meninggal dunia), akan dimasukkan ke dalam syurga, dan jika dikembalikan olehNya (pulang ke tanah air), dikembalikanNya dengan membawa pahala dan keuntungan yang besar."

Doa-doa orang yang mengerjakan haji dan umrah akan dimakbulkan. 

"Orang-orang yang mengerjakan haji dan umrah adalah tetamu Allah. Mereka dipanggil olehNya, lalu mereka menyambut panggilan itu. Mereka berdoa kepadaNya, lalu diperkenankan olehNya doa mereka itu."

- Hadis riwayat al Bazzar.

Allah juga menjanjikan berikut:

"Satu umrah hingga ke umrah yang berikutnya, menjadi penghapus dosa di antara keduanya. Dan haji yang mabrur/makbul (yang memenuhi rukun, wajib dan syarat-syaratnya), tidak ada balasan lain kecuali syurga."
- Hadis riwayat Ahmad.

"Pengeluaran wang belanja untuk mengerjakan haji sama seperti pengeluaran wang untuk tujuan fi sabilillah (perang sabil usaha-usaha pada jalan Allah) satu dirham dibalas dengan tujuh ratus kali ganda."
- Hadis riwayat Ahmad.

Diantara firman Allah di dalam Al Quran ialah di dalam surah Al Haj, ayat 27~29 ,  terjemahannya:

"Dan serukanlah umat manusia untuk megerjakan ibadat haji, nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhan)mu dengan berjalan kaki,dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus yang datangnya dari berbagai jalan (ceruk rantau) yang jauh. "Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu, kerana pengurniaanNya kepada mereka dengan binatang-binatang ternak (untuk dijadikan korban); dengan yang demikian makanlah kamu dari (daging) binatang-binatang korban itu dan berilah makan kepada orang yang susah, yang fakir miskin. "Kemudian hendaklah mereka membersihkan diri dan hendaklah mereka menyempurnakan nazar-nazar mereka,dan hendaklah mereka tawaf akan Baitullah (Kaabah) yang tua sejarahnya itu."  

Antara perintah dan peringatan Allah di dalam surah Al Baqarah ayat 196, terjemahannya:

"Dan sempurnakanlah ibadat haji dan umrah itu kerana Allah."

Banyak lagi terdapat ayat-ayat Al Quran dan hadis-hadis mengenai ibadat haji dan umrah. Semoga Allah Taala menjemput kita menjadi tetamuNya yang istimewa di masa akan datang. Amiin ya Rabbal A'lamin.

Wallahua'lam.

- Tuk Ki
(Dari talib kepada mukallaf)

Saranan: Apa kata kalau kita berpuasa sunat (sunat muaqad/dituntut) pada 9 Zulhijjah nanti, insya Allah.






SELAMAT HARI RAYA EIDUL ADHA                          

1 comment:

  1. Saya sedang berada d Masjid Bandar Baru Bangi....ustaz sedang tazkirah berkaitan hadis qudsi ini. Sungguh sayu teringat Masjidil Haram.

    ReplyDelete