MUQADDIMAH- serangkai cetusan hati

MUQADDIMAH - serangkai cetusan hati
(I1) NAH!

Nah! rupa-rupanya segala rintih-rintihku Engkau sahuti
Sebelumnya...
rintihan sepontan terpantul
berulang kali.
Keluhan kesal terhembus
berulang kali.
Telahku lenyapkan ruang untuk mengenaliMu!
Manakan daya untuk mendekatiMu!
Kurniakanlah...kurniakanlah ya Ilahi.


Nah! ianya berlaku.
Idaman terhidang dihamparNya jalan.
Jangan dirintih jangan dikeluh berulang kali.
Syukur Alhamdulillah!
Mereka tidak mengerti penuh simpati
yang bijaksana menabur empati.
Namun aku tetap bersyukur Alhamdulillah!
Aku tenggelam dalam lautan-lautan ilmu dan kebesaranMu.


Nah! umpama titian sirat di dunia nyata.
Engkau pilih antara sehelai rambut dan selebar expressway.
Jangan merintih!
Jangan mengeluh!
Berulang kali lagi.
Kerana destinasi kita...
Qiblat yang tidak terperinya sebuah KEJAYAAN mutlak ...seperti dilaungkan mu'azzin dalam seruan azannya
.

Tuk Ki

* Untuk asimilisasi para insan penghidap angin ahmar (stroke), ahli keluarga dan penjaga mereka dan kepada insan-insan sejagat.

Saturday 4 February 2012

PUISI / SAJAK RAP - TABIB MUSLIHAT 1

(I 11) ILHAM ILAHI




TABIB MUSLIHAT  1 ( SAJAK RAP )

Denyutan...nyut...nyut...bip...bip.bip...nyat..
Tabib Muslihat meloncat.
Ia pasti mati...ia pasti mati...perlu dioperate!
Angkat aku jadi ketuamu, wahai tabib-tabib kurang muslihat.
Aku layak untuk operate.
Bedah bukan operate!
Aku cakap bukan bedah tapi operate!
Aye! Aye! Angguk tabib-tabib kurang muslihat.
Aku sangat sanjung Tabib Muslihat.

Tabib Muslihat engkau cukup berbakat.
Semangat kental hatimu bulat.
Yang uzur, yang nazak dapat diselamat.
Yang mati dihidupkan ... itulah Tabib Muslihat!
Tabib-tabib yang kurang muslihat ada yang kagum melihat.
Dunia ketabiban takjub tersangat.
Awas! Tabib-tabib yang diisytihar musuh meyerang dengan kuman yang hebat,
dapat diserap oleh Tabib Muslihat.
Aku hampir-hampir menyembah Tabib Muslihat.

Denyutan...nyut...nyut...bip...bip.bip...nyat..
Aku baca berita dan terperanjat.
Seluruh negara merata tempat.
Kelakuan zombie-zombie yang jahat-jahat.
Serangan frankenstein-frankenstein dah melarat-larat.
Ungkapan "Mana ada tempat selamat."
Side effect...kesan sampingan yakinnya tabib-tabib kurang muslihat.
Yang dioperate Tabib Muslihat menerima akibat!
Hatiku mula berdebat... apa yang tak kena Tabib Muslihat?

Hening pada suara , huru-hara pada hakikat.
Tak disangka-sangka Pembongkar rahsia membocor kesilapan Tabib Muslihat.
Sabelum operate Tabib Muslihat tidak pernah bermunajat. 
Juga tidak pernah solat hajat.
Tidak pernah baca Bismillah supaya berkat.
Zahir membaca Umul kitab tapi di dada tidak disemat.
Aku kecewa dan remuk hati teramat sangat.
Sebelum aku berhijrah ke alam akhirat,
aku mesti cari tabib-tabib yang bebas muslihat.

-Tuk Ki                                                                      
                            


*** Tabib Muslihat 2 klik disini

No comments:

Post a Comment