MUQADDIMAH- serangkai cetusan hati

MUQADDIMAH - serangkai cetusan hati
(I1) NAH!

Nah! rupa-rupanya segala rintih-rintihku Engkau sahuti
Sebelumnya...
rintihan sepontan terpantul
berulang kali.
Keluhan kesal terhembus
berulang kali.
Telahku lenyapkan ruang untuk mengenaliMu!
Manakan daya untuk mendekatiMu!
Kurniakanlah...kurniakanlah ya Ilahi.


Nah! ianya berlaku.
Idaman terhidang dihamparNya jalan.
Jangan dirintih jangan dikeluh berulang kali.
Syukur Alhamdulillah!
Mereka tidak mengerti penuh simpati
yang bijaksana menabur empati.
Namun aku tetap bersyukur Alhamdulillah!
Aku tenggelam dalam lautan-lautan ilmu dan kebesaranMu.


Nah! umpama titian sirat di dunia nyata.
Engkau pilih antara sehelai rambut dan selebar expressway.
Jangan merintih!
Jangan mengeluh!
Berulang kali lagi.
Kerana destinasi kita...
Qiblat yang tidak terperinya sebuah KEJAYAAN mutlak ...seperti dilaungkan mu'azzin dalam seruan azannya
.

Tuk Ki

* Untuk asimilisasi para insan penghidap angin ahmar (stroke), ahli keluarga dan penjaga mereka dan kepada insan-insan sejagat.

Thursday 12 January 2012

SYEIKH AHMAD DEEDAT - SATU INSPIRASI KETIKA SAKIT & SIHAT

(S 6)  DEBUNGA SYIFA'


SYEIKH AHMAD DEEDAT - SATU INSPIRASI KETIKA SAKIT DAN SIHAT

Tuk Ki ingin mengimbas kembali kepada post saya yang lalu bertarikh 24 okt. 2011. Saya telah menceritakan bagaimana seorang ulama' terkenal terlantar di katil oleh serangan strok  dan menggunakan pergerakan matanya untuk berkomunikasi. Saya ingin mengesahkan bahawa ulama' itu ialah almarhum al fadhil Syeikh Ahmad Hussein Deedat al hafidz.

Oleh kerana beliau telah mencetuskan inspirasi, di zaman kontemporari ini, kepada saya yang ditakdirkan diserang strok setahun lebih selepas beliau mengalami kejadian yang sama yang lebih teruk lagi, biarlah saya mencatitkan secara ringkas mengenai ketokohan dan keberanian beliau dalam membela Islam dan kegigihan beliau mengharungi kelumpuhan disebabkan serangan strok semasa hayatnya. 

Dilahirkan           : 1 julai 1918 di Surat, Bombay, British India
Pekerjaan           : Pendakwah, Pembidato, Pendebat, Penulis
Lama aktif          : 1942~1996
Terkenal dengan  : Perbandingan agama
Isteri                 : Hawa Deedat
Anugerah            : King Faisal International Prize 1986
Akhir hayat         : 8 ogos 2005 ketika umur 87 tahun di Verulam,
                           KwaZulu-Natal, Afrika Selatan.

Oleh kerana kemiskinan beliau terpaksa berhenti sekolah dan mula meminati untuk mendalami Islam dengan menghadiri kelas agama dikendalikan oleh seorang Kristian yang telah memeluk Islam dan pada masa yang sama mengajar kitab injil dan bagaimana cara-cara berdakwah kepada orang Kristian. Ahmad Deedat telah mengambil alih mengajar selepas 3 tahun apabila gurunya tidak dapat meneruskan kelas itu.

Matlamat kerja beliau ialah menyediakan fakta-fakta ketuhanan untuk saudara-saudara Islam mempertahankan diri dari aktiviti pengkristianan yang meluas di negaranya, Afrika Selatan, yang sering menuduh Islam berkembang dengan pedang.

Beliau telah menjadi terkenal dengan perdebatan-perdebatan terbuka antara agama dengan pihak Kristian evangelist. Beliau adalah pelopor syarahan melalui video berkenaan Islam, Kristian dan injil.

Ahmad Deedat telah menubuhkan Islamic Propagation Centre International, sebuah organisasi antarabangsa dakwah Islamiah yang turut manyebarkan dengan meluas buku-buku kecil mengenai perbandingan Islam/Kristian.

PENDEBAT MEMBELA ISLAM
Beliau bermula dengan syarahan pertamanya bertajuk "Muhammad - pembawa  keamanan" pada 1942 dihadapan 15 orang di sebuah panggung wayang di Durban. Dari situ nama beliau dikenali kerana kepetahan dan pengetahuan beliau dalam perbandingan agama.

Dalam tahun 80han beliau mula terkenal diluar Afrika Selatan, umpamanya 2 kali berdebat di Royal Albert Hall, London dengan tokoh-tokoh Kristian di hdapan penonton yang full house.
Di antara tokoh-tokoh yang beliau debati ialah:

- Josh McDowell di Durban - seorang pempidato Kristian yang apologis (teliti dan meyakinkan).

-Dr. Anis Shorrosh - seoarang mubaligh Kristian Palestin/Amerika yang pro-zionis di adakan di Royal Albert Hall, London dan di Birmingham yang mengambil masa sehingga 4 jam. Tajuk-tajuk perdebatan:                                                                 1.Is Jesus God ?
2. The Quran or Bible : which is God's word.

-Dr. Floyd E. Clark

-Jimmy Swaggert - televangelist , di Louisiana university pada 1986 di hadapan 8,000 penonton. Swaggert kemudian terlibat dalam skandal seks dan hilang reputasinya.

-Robert Douglas di Arizona dan beberapa pensyarah lain.

-Pastor Stanley Sjoberg di Stockholm, sweden.

-Pastor Eric Bock di Copenhagen
.
-Pada 1984 telah mempelawa Pope John Paul 11 berdailog secara terbuka di Vatican Square tetapi telah ditolak oleh Pope.

-Mendapat jemputan dan mengujungi Nelson Mandela.

Sepanjang hayatnya Ahmad Deedat telah menulis banyak buku-buku dan debat-debat beliau telah divideokan.

Jasa beliau dalam bidang dakwah telah diiktiraf dunia Islam apabila beliau telah dianugerahkan dengan anugerah Raja Faisal pada tahun 1986. Banyak masa beliau digunakan untuk berdakwah dengan berpidato, berdebat, berceramah, menulis dan menggalakkan Islam dikembangkan di kalangan masyarakat Kristian di merata dunia. Antaranya Arab Saudi, Mesir, U.K, Pakistan, Maldives, U.S, Sweden, Denmark, Canada, Australia.   

DISERANG ANGIN AHMAR (STROKE) 1996~2005
Pada 3 Mei 1996, Syeikh Ahmad Deedat diserang strok menyebabkan beliau lumpuh dari leher ke bawah dan tidak boleh bertutur dan menelan. Beliau diterbangkan ke hospital Raja Faisal di Riyadh untuk mendapat rawatan.

Walaupun mengalami kelumpuhan, minda beliau tetap tajam dan telah diajar cara-cara berkomunikasi dengan pergerakan matanya. Melalui carta khas beliau dapat menggubah perkataan dan ayat-ayat melalui huruf-huruf yang dibacakan kepadanya.

Beliau terlantar di katilnya selama 9 tahun, dijaga oleh isterinya dengan penuh dedikasi.Hawa Deedat.Walaupun terlantar Syeikh Ahmad Deedat terus menulis dengan cara berkomunikasi dengan pembantunya melalui isyarat matanya dan menggalakkan kerja-kerja dakwah diteruskan. Beliau dihujani beratus-ratus surat sokongan dari setiap pelusuk dunia dan menerima pelawat-pelawat tempatan dan antarabangsa memberi penghormatan padanya.

Pada 8 ogos 2005 beliau telah kembali ke rahmatullah dan dikebumikan di Verulam, KwaZulu Natal, Afrika Selatan.      

KRITIKAN
Tidak menghairankan terdapat pihak Kristian tertentu dan golongan Islam sendiri yang mencemuh dan memburuk-burukkan beliau sebagai seorang rasis, anti Kristian, anti Yahudi dan anti Hindu.

Al Fatehah ke atas rohnya.

- Dipaparkan beberapa video clip debat dan perihal perjuangannya. 


Allah tidak membebani hambaNya jika hambaNya tidak berupaya memikulnya. Allah maha mengetahui lagi maha adil lagi maha bijaksana. 

Wallahua'lam.


-Tuk Ki 





No comments:

Post a Comment