HADIS QUDSI (4) : IKHLAS KERANA ALLAH TA'ALA
Setiap hamba Allah di atas dunia ini telah disertakan dua malaikat untuk mencatit setiap amal pekerjaan harian yang dilakukan sama ada kebajikan atau kemaksiatan. Dua malaikat itu ialah Raqib dan 'Atid. Di akhirat kelak ada buku catitan kebajikan yang telah dikerjakan diangkat dan dihadapkan kepada Allah s.w.t dan ketahuilah apa yang berlaku di dalam hadis ini.
Hadis qudsi riwayat Bazzar dan Tabrani :
" Kelak pada hari kiamat akan didatangkan beberapa buku yang telah dimeterai lalu dihadapkan kepada Allah s.w.t (pada waktu itu) Allah berfirman, " Buangkanlah semua ini ."
Malaikat berkata, " Demi kekuasan Engkau , kami tidak melihat di dalamnya melainkan yang baik-baik sahaja."
Selanjutnya Allah berfirman, " Sesungguhnya isinya ini dilakukan bukan kerana Ku, dan sesungguhnya Aku tidak akan menerima kecuali apa-apa yang dilaksanakan kerana mencari keredhaanKu."
Di dalam sebuah hadis qudsi yang lain Nabi s.a.w. menyebut bermaksud:
" Allah s.w.t. berfirman, " Barang siapa yang beramal untuk Ku tetapi dalam amalannya mensekutukan Aku dengan selainKu , maka amalan itu adalah untuk dirinya (menjadi tanggung jawabnya sendiri).Aku berlepas diri daripadanya, dan aku tidak memerlukan persekutuan."
Allah s.w.t. akan menolak setiap amalan kebajikan yang dikerjakan jika ia tidak dilakukan dengan ikhlas kerana Allah Ta'ala. Amalan yang pada zahirnya baik tetapi pada hakikatnya tidak, diketahui Allah (Yang Maha Mengetahui) kerana ia dilakukan bukan kerana Allah, tetapi kerana RIAK supaya dipuji, disanjung, dihormati, dikenang jasanya dan dll.
Antara ayat Al Quran berkenaan dengan amalan yang ikhlas ialah:
Surah Az Zumar, ayat 3, maksudnya:
" Ingatlah! (hak yang wajib dipersembahkan) kepada Allah ialah segala ibadat dan bawaan yang suci bersih (dari segala rupa syirik*)."
_*persekutuan.
Surah Az Zumar , ayat 14, maksudnya:
" Katakanlah lagi, "Allah jualah yang aku sembah dengan mengikhlaskan amalan agama ku kepadaNya."
HUKUM AMALAN BERCAMPUR RIAK.
Imam Al Ghazali (Hujjatul Islam) rahimullah ta'ala mengemukakan (diringkaskan):
Para ulama sebulat suara menegaskan jika amalan dilakukan oleh kerana riak semata-mata akan mendapat kemurkaan dan seksaan.
Amalan yang dilakukan semata-mata dengan ikhlas kerana Allah akan mendapat pahala.
Dari beberapa hadis dapat disimpulkan bahawa amalan yang bercampur dengan riak akan diukur menurut kadar kekuatan diantara pendorong ikhlasnya dan pendorong riak nafsunya. Jika dorongan riaknya lebih kuat maka akan mendapat mudarat dan seksaan. Jika ia lebih berat kearah untuk mendekatkan diri kepada Allah, ia akan mendapat pahala pada kadar kelebihan kekuatan dorongan keikhlasannya.
Jika dorongan ikhlasnya dan riaknya sama kuat, jadilah amalannya tidak berphala dan tidak berdosa.
Wallahu A'lam.
'Dari talib kepada mukallaf'
- Tuk Ki
Video : Syirik kecil
No comments:
Post a Comment