( N 53 ) NUKILAN DARI TAMAN SYURGA
ILMU TAUHID/AQIDAH BAH. (8):
SESAT : MUKTAZILAH, JABARIAH, QADARIAH.
IKTIQAD DAN CIRI-CIRI
MAZHAB MUKTAZILAH.
1. Orang Islam yang melakukan dosa besar tidak dikira sebagai seorang mukmin dan tidak pula menjadi kafir. Sekiranya mereka tidak bertaubat, mereka akan kekal di dalam neraka tetapi tahap keseksaan adalah tdak seberat orang kafir.
2. Banyak menggunakan fikiran yang dicampurkan dengan falsafah Yunani.
3. Mereka berpegang bahawa al-Quran itu baru sahaja diciptakan. Dalam mentafsir Quran dan hadis, terlalu banyak menggunakan akal fikiran.
4. Fahamannya banyak sama dengan fahaman agama Kristian. Umpamanya, keyakinan mereka bahawa Quran itu ialah ciptaan manusia.
MAZHAB JABBARIAH.
1. Menafikan langsung usaha dan ikhtiar seorang hamba Allah. Mereka beriktikad bahawa hamba tidak perlu mengerjakan kebajikan untuk mengharapkan pahala, dan meninggalkan kejahatan kerana dosa.
2. Tidak mahu menggunakan akal fikiran kerana menganggap semua ikhtiar hamba itu sia-sia belaka.
3. Menyerahkan segala nasib mereka kepada Allah semata-mata, tanpa berikhtiar untuk mendapatkan kebahagian dan menolak kecelakaan.
4. Tidak mahu berfikir tentang apa yang berlaku di dalam dunia ini.
MAZHAB QADARIAH.
1. Beriktikad bahawa seorang hamba berkuasa penuh menjayakan segala urusan dan pekerjaan mereka tanpa disertai oleh qudrat Allah Taala.
2. Beriktikad bahawa segala perbuatan manusia yang dikerjakan dengan sengaja adalah terjadi atas daya upaya manusia itu sendiri yang diciptakan oleh qudrat yang dijadikan Allah untuk manusia.
3. Kesan-kesan ikhtiar dan usaha hamba itu akan terhasil tanpa berhajat kepada kekuasan Allah Taala. Qudrat dan iradat Allah dan tindakan hamba tiada hubung kait.
4. Kebahagian dan kecelakaan akan wujud hasil daripada kekuasaan yang tersedia pada diri hamba itu sendiri, bukan dari kekuasaan Allah Taala.
5. Allah dan makhluknya tidak ada pertalian dalam memperbuat sesuatu benda yang ada di dalam dunia ini.
6. Beriktikad berlakunya kekufuran dan penderhakaan seorang hamba, bukanlah dengan takdir Allah, tetapi adalah kesan-kesan perbuatan hamba itu sendiri. Mereka menafikan qadha' dan qadar Allah terhadap hambaNya.
7. Percaya bahawa Allah Taala tidak mengetahui sesuatu perkara yang akan terjadi sebelum perkara itu berlaku. Mereka beriktikad Allah Taala mengetahui suatu perkara itu berlaku pada masa permulaan perkara itu berlaku.
Banyak lagi kesesatan dan penyelewengan aqidah yang berlaku di masakini. Oleh itu sangatlah mustahak kita memahami ilmu aqidah/tauhid supaya tidak terjebak secara halus dan secara tidak sedar. Na'uzubillah min zalik.
Wallahu a'lam.
(Sumber: kuliah berdasarkan kitab 'Aqidah Ahli Sunnah waljamaah' tulisan Hj Said Hj Ibrahim, bekas Mufti Sabah).
- Tuk Ki
(Daripada talib kepada mukallaf)
No comments:
Post a Comment